ALGEMENE VOORWAARDEN ENERGIELABEL, ENERGIE INSPECTIE EN ENERGIEPRESTATIE – 2024
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en opdrachten voor het leveren van een energielabel of advies omtrent energieprestatie en/of energielabels door Pointlabel Afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig, indien en voor zover ze uitdrukkelijk en schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen.
1. AANBIEDING EN OPDRACHT
1.1. Aanbiedingen zijn vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van 30 dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachten kunnen alleen schriftelijk worden aanvaard door (online) akkoord te gaan met de aanbieding en algemene voorwaarden door het gezamenlijk inplannen van een opdracht voor de fysieke inspectie.
1.2. Onder opdrachtgever wordt verstaan: diegene die opdracht geeft tot de dienst. Onder opdrachtnemer wordt Pointlabel verstaan.
1.3. Onder een opdracht wordt verstaan: het leveren van de afgesproken dienst tot het maken van een energielabel en/of een advies voor het verbeteren van een energieprestatiecertificaat en/of een energie inspectie en/of energieprestatie.
1.4. Onder een energielabel wordt verstaan: het op verkoop- en verhuurmomenten verplicht gestelde energieprestatiecertificaat (EPBD) voor gebouwen zoals bedoeld in het Besluit Energieprestatie Gebouwen (BEG), dan wel enige andere regeling.
1.5. Onder een energieprestatie wordt verstaan: berekende of gemeten hoeveelheid energie die nodig is om aan de vraag naar energie te voldoen die verband houdt met een normaal gebruik van een gebouw, waaronder energie die wordt gebruikt voor verwarming, koeling, ventilatie, warmwatervoorziening en verlichting.
2. TARIEVEN, BETALING EN LEVERING
2.1. Alle bedragen vermeld in de aanbieding en opdracht zijn inclusief 21% btw, tenzij anders vermeld. Betaling van de factuur zal door de opdrachtgever, binnen 14 dagen na dagtekening, geschieden door middel van een storting ten gunste van een door de opdrachtnemer aangewezen bankrekening. Betaling dient te geschieden zonder aftrek, korting of verrekening.
2.2. In het geval van een tweede herinnering brengen wij € 25,-, zegge: vijf en twintig euro, administratiekosten in rekening.
2.3. Indien de factuur na twee betalingsherinneringen niet is voldaan, geven wij de vordering uit handen aan een incassobureau. Wij brengen alle kosten aan de schuldenaar in rekening, te weten: administratiekosten, bureaukosten, aanmaankosten (w.o. kosten aangetekend verzenden) en buitengerechtelijke kosten.
2.4. De opdrachtnemer behoudt het recht om de registratie van het energielabel in te trekken wanneer de factuur niet tijdig door de opdrachtgever wordt voldaan.
2.5. Levering van het energielabel en/of energieprestatie zal over het algemeen binnen 10 werkdagen na bezoekdatum van de inspectie plaatsvinden, mits de factuur is voldaan.
2.6. Levering van de energie inspectie zal over het algemeen binnen 14 werkdagen na opname van het object geschieden.
3. UITVOERING VAN DE OPDRACHT
3.1. Voor het uitvoeren van een energie inspectie zal een EP-Adviseur het gebouw opnemen. Onder EP-Adviseur wordt een specifiek opgeleid persoon verstaan, die een hiervoor wettelijke toetsing met goed gevolg heeft doorstaan.
3.2. De opdrachtnemer zal de opdracht met de zorg van een goed opdrachtnemer uitvoeren. Bij de opname van het gebouw dient de opdrachtgever zelf of een door de opdrachtgever aangewezen persoon aanwezig te zijn.
3.3. De opdrachtgever is gehouden opdrachtnemer tijdig alle informatie te verstrekken, welke opdrachtnemer voor een correcte uitvoering van de opdracht nodig heeft of waarvan opdrachtgever behoort te weten dat deze informatie voor een correcte uitvoering van de opdracht vereist is. De informatie dient te worden verstrekt in de vorm en de wijze als door opdrachtnemer verzocht. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.
3.4. Indien de uitvoering van de opdracht wordt vertraagd doordat de opdrachtgever zijn in artikel 3.3 genoemde verplichtingen niet nakomt dan wel de door opdrachtgever verstrekte informatie niet voldoet aan het in artikel 3.3 bepaalde, zijn de daaruit voortvloeiende extra tijd en kosten voor rekening van de opdrachtgever.
3.5. De opdrachtgever is op de hoogte van het feit dat de monitoringsgegevens van het object met betrekking tot het energielabel aan Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) worden verstrekt ten behoeve van monitoring.
3.6. RVO publiceert de gegevens van het energielabel op EP-online en is dus openbaar inzichtelijk.
3.7. De opdrachtgever heeft het recht om het volledige projectdossier op te vragen.
3.8. De opdrachtgever is op de hoogte van het feit dat het geen toegang verkrijgen tot een (woon)gebouw ten behoeve van een controleonderzoek tot verwijdering leidt van het energieprestatie-rapport en/of maatwerkadvies uit het landelijk gegevensbestand van geregistreerde energieprestatierapporten.
3.9. Na het voldoen van de factuur door de opdrachtgever aan de opdrachtnemer is de opdracht voltooid.
4. OVERMACHT
4.1. Opdrachtgever en opdrachtnemer zijn niet gehouden tot enige verplichting uit hoofde van de opdracht, indien een van de partijen daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Ziekte van de opdrachtnemer wordt gezien als overmacht.
4.2. In geval van overmacht spannen zowel opdrachtnemer als opdrachtgever zich in (in onderling overleg), om de uitvoering van de opdracht doorgang te laten vinden.
4.3. Zowel opdrachtgever als opdrachtnemer zullen in geval van verhindering door overmacht elkaar onverwijld informeren.
4.4. Tijdens het bestaan van een situatie van overmacht worden de verplichtingen van de opdrachtnemer opgeschort en hebben beide partijen het recht om de opdracht te beëindigen. Zowel opdrachtgever als opdrachtnemer hebben geen recht op een vergoeding van een situatie ontstaan door overmacht.
5. (TUSSENTIJDSE) BEËINDIGING
5.1. Ieder van de partijen is gerechtigd tot (tussentijdse) ontbinding van de overeenkomst indien de andere partij, na een deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen ingevolge de overeenkomst.
5.2. De overeenkomst eindigt met onmiddellijke ingang door overlijden van de opdrachtnemer, met wederzijds goedvinden of door faillietverklaring van de opdrachtnemer respectievelijk opdrachtgever, evenals in de situatie dat een van de partijen in surseance van betaling verkeert, de WSNP van toepassing is, of een aanvraag daartoe van een van de hiervoor genoemde situaties, dan wel de opdrachtgever in liquidatie treedt of anderszins juridisch of feitelijk ophoudt te bestaan. Indien de opdrachtgever de opdracht intrekt (anders dan een in artikel 5.1 vermelde situaties), voordat het gebouw is opgenomen, is opdrachtgever 50% van het bedrag vermeld op de opdracht verschuldigd. In alle andere gevallen is opdrachtgever het volledige bedrag verschuldigd.
6. INSCHAKELEN VAN DERDEN
6.1. Opdrachtnemer is gerechtigd de uit de overeenkomst voortvloeiende diensten geheel, dan wel gedeeltelijk aan een derde uit te besteden. Vooraf zal opdrachtnemer dit kenbaar maken aan de opdrachtgever.
6.2. De inschakeling van een derde zal geen verhoging van de kosten voor de opdrachtgever met zich meebrengen, tenzij vooraf schriftelijk anders is overeengekomen.